مقالات

انواع فنر تشک رویال و ویژگی‌های هر کدام

تفاوت فنر متصل و منفصل

انواع فنر تشک رویال و کاربرد هر کدام

تشک‌های فنری از سنتی‌ترین تشک‌ها هستند که هنوز هم طرفداران زیادی دارند و به‌صورت گسترده استفاده می‌شوند. افزایش کیفیت این تشک‌ها در طول زمان از نظر پشتیبانی، راحتی و دوام موجب ماندگاری آن‌ها شده. امروزه تشک‌های فنری با انواع فنر تشک مختلف تولید می‌شوند. بهترین تشک‌های فنری دارای ویژگی‌های دوام، طول عمر بالا و پشتیبانی خوب از ستون فقرات هستند. این مقاله به معرفی فنر تشک و کاربردهای آن، بررسی انواع فنر تشک و ویژگی‌های هریک می‌پردازد. با ما همراه باشید…

انواع فنر تشک تخت

انواع فنر تشک رویال

فنر تشک چیست و چه کاربردی دارد؟

در انواع فنر تشک، یک لایه متراکم فنر از جنس فولاد به‌کار می‌رود. این تشک‌ها با فنرهایی در اندازه‌های متفاوت و با میزان تراکم چیدمان متفاوت تولید می‌شوند. لایه فنری وظیفه پشتیبانی از ستون فقرات و کاهش فشار را بر عهده دارد.

بسیاری از تشک‌های فنری در بالا و کناره‌ها یک لایه فوم دارند که نقش محافظت از فنرها را ایفا می‌کند. این لایه فوم موجب افزودن یک لایه راحت روی تشک می‌شود. نوع، ضخامت و تعداد فنرها و نحوه اتصال آن‌ها به یکدیگر نقش مهمی در کیفیت، طول عمر و راحتی تشک فنری خواهد داشت.

انواع فنر تشک

انواع فنر در تشک رویال در دو نوع کلی منفصل و متصل و نوع متصل در انواع بونل، میکروبونل و آفست تولید می‌شوند. در ادامه به معرفی هر یک پرداخته می‌شود؛

فنر پاکتی تشک رویال

فنر پاکتی تشک رویال

فنر تشک منفصل یا پاکتی (Pocket Spring)

انواع فنر تشک منفصل با نام‌های پاکتی یا مارشال هم شناخته می‌شوند. در این روش، فنرها به‌صورت جداگانه در پاکت‌های جدا از هم پیچیده می‌شوند. این پاکت‌های جداگانه به یکدیگر متصل می‌شوند و واحدی به‌هم پیوسته ایجاد می‌کنند اما به‌صورت مستقل عمل می‌کنند. درتشک‌هایی با فنر منفصل، ریز بودن فنرها و چیدمان یکپارچه آن‌ها باعث  فرم گرفتن تشک به شکل بدن می‌شود و هر نقطه به همان میزان فشار فرو رفته و فشار کمتری به بدن وارد خواهد کرد.

همچنین به‌ دلیل عملکرد مستقل فنرهای پاکتی، انتقال حرکت کمتر بوده و در استفاده دو نفره، حرکات شبانه یک نفر باعث بیدار شدن دیگری نمی‌شود. قیمت انواع تشک با فنر منفصل نسبت به تشک بونل بالاتر خواهد بود، چرا که فرآیند ساخت پرهزینه‌تری دارد و تعداد فنرها حدود ۳ برابر بیشتر از فنرهای بونل است.

فنر متصل تشک رویال

فنر متصل تشک رویال

انواع فنر تشک متصل (Continuous Spring)

در ساخت تشک فنری متصل یا میرا تنها یک تکه سیم (فنر) به‌کار می‌رود. این سیم به‌ صورت مارپیچی حلقوی پیچیده، سپس چرخانده شده و سیم‌پیچ بعدی ایجاد می‌شود که سیم پیچ‌ها خاصیت فنری دارند. به‌ دلیل به‌کار بردن یک تکه سیم در فنر متصل، برای انتقال حرکت و جابجایی بهخصوص در تشک دونفره ممکن است، مشکل ایجاد ‌شود. این نوع تشک معمولا ارزان‌تر بوده و می‌تواند از مواد با‌کیفیت پایین در ساخت آن استفاده شود.

فنر تشک معمولی:

اگر قطر دایره حلقه فنر متصل ۸ سانتیمتر باشد فنر تشک معمولی نامیده می‌شود. در این تشک‌ها قطر حلقه‌های فنر کمتر بوده و تحمل وزن و قابلیت تقسیم نیرو به‌اندازه متوسط انجام خواهد شد. تشک‌ با فنر معمولی برای افرادی با وزن متوسط (بین 40 تا 80 کیلوگرم) مناسب خواهد بود. انواع فنر تشک معمولی طبق سلیقه افراد بین خواب نرم تا خواب مدیوم تولید می‌شوند.

فنر تشک بونل (Bonnell Spring):

فنر بونل از اولین انواع فنر تشک و نوعی فنر متصل بوده که در تولید تشک‌های فنری و طبی کاربرد دارد. این فنر از شبکه‌ مخروطی دوطرفه حلزونی شکل تشکیل شده که شبیه به ساعت شنی است. فنرهای جداگانه در ردیف‌های جداگانه در سراسر تشک چیده شده این ردیف‌ها توسط تکنیک بندکردن مارپیچی توسط یک سیم یا فنر بلند به یکدیگر بافته شده و به‌ صورت یک واحد پیوسته عمل می‌کنند.

با افزایش یا کاهش فشار، فنر فشرده یا باز می‌شود. این تشک‌ها هزینه ساخت کمتر و قیمت پایین‌تری دارند،  اما به ‌آن معنا نیست که نمی‌توان تشکی با کیفیت بالا با فنرهای بونل تولید کرد. نوع سیم، تعداد فنرها و کیفیت محفظه فوم تاثیر بالایی در کیفیت و هزینه این نوع تشک دارد.

فنر تشک میکروبونل:

در انواع فنر تشک میکروبل قطر دایره حلقه فنر از ۸ به ۵ سانتی‌متر و فاصله بین حلقه‌ها کاهش پیدا می‌کند. تعداد فنرها نسبت به فنرهای معمولی دو برابر شده و قدرت تحمل وزن، انتقال و تقسیم نیرو نیز دوبرابر خواهد شد. استحکام درونی حلقه چندبرابر، تشک سخت‌تر و از حالت فنری آن کاسته شده و تشک به فول طبی فنری یا طبی فنری تبدیل خواهد شد. همچنین موجب افزایش طول عمر فنر، کیفیت خواب تشک و تغییر مزاج خواب خواهد شد. طبق سلیقه افراد، انواع فنر تشک در این مدل بین حالت‌های مدیوم تا سفت تولید می‌شوند.

فنر تشک آفست (Offset Spring):

فنرهای تشگ آفست شبیه فنرهای بونل هستند، اما به‌ جای بالای گرد، یک طرف راست دارند که باعث ایجاد شکلی شبیه D می‌شود. این شکل فنر باعث بهتر به‌هم متصل‌شدن کویل‌ها و فاصله کمتر بین آن‌ها و درنتیجه بهبود انعطاف پذیری می‌شود.

تشک ترکیبی

انواع فنر تشک ترکیبی دو ویژگی مقاومتی فنر میکرو و آنتی‌استرس فنر منفصل را همزمان دارد. برخی فوم‌ها و اسفنج‌ها مخصوص قرارگرفتن بین حلقه‌های فنر هستند. با قرار گرفتن این فوم‌ها، ارتباط حلقه‌های فنر محدود و مقاومت آن‌ها افزایش می‌یابد. با این‌کار اکثر نیازهای مصرف‌کنندگان تامین می‌شود.

اسکلت داخل تشک هیبردی

اسکلت داخل تشک هیبردی

تشک هیبریدی

در تشک‌های هیبریدی پشتیبان اصلی، فنر بوده و یک لایه فوم بالای فنر وجود دارد. معمولا ضخامت این تشک‌ها نسبت به تشک فوم تنها بیشتر است. لایه فوم بالایی می‌تواند از جنس مموری فوم، پلی فوم یا فوم لاتکس باشد. این فوم‌ها به‌ منظور راحتی بیشتر و شکل‌گیری بیشتر تشک، به فرم بدن به‌کار می‌رود.

هر یک از انواع فنرها می‌تواند در تشک‌های هیبریدی استفاده شود، اما معمولا فنرهای پاکتی که کیفیت بالاتری دارند در تشک‌های هیبریدی مرسوم‌تر هستند. این تشک‌ها به‌دلیل دیواره پاکتی شکل دور تا دور فنر و فوم بالای آن‌، سر و صدای کمتری ایجاد می‌کند.

مزایای تشک فنری

تنوع بالا: تشک‌های فنری طی دهه‌های متمادی، محبوب‌ترین و معروف‌ترین نوع تشک بوده و هستند. به‌ همین دلیل در انواع متنوع از نظر احساس استفاده، میزان سفتی و نرمی و میزان پشتیبانی تولید می‌شوند.

محدوده قیمت‌های مختلف: تشک‌های فنری با قیمت‌های متنوع از رنج پایین تا بالا در بازار موجود هستند. البته معمولا در تشک‌های ارزان مواد کم‌کیفیت و فنرهای نازک به‌کار رفته و زودتر از انتظار خراب می‌شوند. اما تشک‌های با کیفیت از فنرهای فولادی ساخته شده و طول عمر بیشتری دارند.

فنریت و ارتجاع: تشک‌های فنری به‌دلیل حالت ارتجاعی‌شان محبوب هستند. بعد از برداشتن فشار از روی این تشک‌ها، تشک به سرعت به شکل اولیه باز می‌گردند.

عدم بو: در تشک‌ فنری به اندازه تشک مموری فوم یا لاتکس، مواد فومی به‌کار نمی‌رود، درنتیجه بوی خیلی کمی دارد.

خنک‌کنندگی: در مقایسه با تشک فوم، که معمولا گرم می‌شود، تشک فنری خنک‌کنندگی بیشتری دارد. ساختار سیم محور در این تشک موجب جریان هوا و خنک‌کنندگی بهتر می‌شود.

تاثیر تعداد فنرها در کیفیت تشک

در انواع فنر تشک، تعداد و تراکم فنرها نقش بزرگی در میزان پشتیبانی از بدن و راحتی آن ایفا می‌کند. تشک با فنرهای کمتر، سطح تماس کمتری با بدن و نقاط فشار بیشتری ایجاد می‌کند که موجب عدم راحتی می‌شود. اما تشک با فنرهای بیشتر، میزان شکل‌گیری به فرم بدن بالاتر بوده، بیشتر بدن را در آغوش می‌کشد و با ایجاد نقاط تماس بیشتر، موجب توزیع یکنواخت‌تر سفتی می‌شود.

کلام پایانی

با افزایش تشک‌های با پایه فوم، همچنان تقاضاهای فراوانی برای تشک‌های فنری وجود دارد. انواع فنر تشک به دو دسته کلی متصل و منفصل تقسیم می‌شوند. میزان فنریت و ارتجاع زیاد انواع فنر تشک و خنک‌کنندگی آن باعث خواب مطلوب می‌شود. برای اطمینان از کیفیت ساخت و راحتی محصولات و همچنین خرید راحت می‌توانید به سایت تشک رویال مراجعه کرده و کالای خواب مناسب خود را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *