مقالات

ساخت تقویم رومیزی با وسایل ابتدایی+8 ایده خلاقانه

تقویم برجسته با برش‌های کاغذ

ساخت تقویم رومیزی و آموزش آن با وسایل پایه

تقویم رومیزی یک ابزار سنتی و مفید است که در عین کاربردی بودن، می‌تواند به‌عنوان یک وسیله تزیینی روی میز کار یا مطالعه مورد استفاده قرار بگیرد. محصولات موجود در بازار از تنوع چندانی برخوردار نیستند و درصورت جذاب بودن، از قیمت بالایی نیز برخوردارند! درحالی‌که می‌توانیم به‌جای بسنده کردن به تقویم‌های ساده، با استفاده از وسایل ابتدایی موجود در منزل یا محل کار خود، یک تقویم خلاقانه و انحصاری برای میز کارمان بسازیم. در این مقاله از تشک رویال ، ۸ ایده خلاقانه برای ساخت تقویم رومیزی معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

۱. تقویم آبرنگی

تقویم آبرنگی

تقویم آبرنگی

مواد لازم: آبرنگ، قلم‌مو، کاغذ آبرنگ، مداد، ماژیک یا روان‌نویس مشکی.

برای داشتن یک تقویم ساده و در عین حال هنری، برای هر ماه یک نقاشی آبرنگ بکشید. سعی کنید نقاشی‌ها از نظر ظاهری منسجم اما متنوع باشند. برای این کار:

  1. ابتدا طرح اولیه تقویم را با مداد بکشید.
  2. برای هر ماه یک طرح آبرنگی آماده کنید؛ با رنگ‌هایی مطابق فصل یا تعطیلات همان ماه.
  3. پس از خشک شدن رنگ، روز و تاریخ هر هفته را با یک ماژیک یا روان‌نویس مشکی روی طرح بنویسید.

نکته: برای آنکه تصاویر باکیفیت‌تری داشته باشید و رنگ‌ها بعد از مدتی پخش نشوند یا فرم کاغذ تغییر نکند، از کاغذ‌های ضخیم و باکیفیت (مانند اِشتِنباخ) استفاده کنید. اگر کار با آبرنگ را بلد باشید، تکنیک‌های زیادی برای ترکیب رنگ و ایجاد بافت روی کاغذ وجود دارد. حتی می‌توانید جزئیات بیشتر مثل یک تصویر جذاب یا یک جمله انگیزشی برای هر ماه در نظر بگیرید تا تقویم کاملا شخصی و منحصربه‌فرد باشد.

۲. تقویم هندسی

تقویم هندسی

تقویم هندسی

مواد لازم: خط‌كش، مداد، الگو، مقوا، قیچی، چسب یا پونس، ماژیک، مداد رنگی، ماژیک یا روان‌نویس مشکی.

با نگاه خلاقانه، شکل‌ها و الگوهای هندسی به‌راحتی یک تقویم شیک و مدرن به ما می‌دهند. این تقویم‌ها به دو حالت قابل استفاده‌اند: دیواری یا رومیزی. فقط کافی است یک الگوی ۱۲ وجهی برای ساخت تقویم رومیزی درست کنید و برش بزنید. برای این کار:

  1. الگوی اولیه تقویم را با مداد و خط‌کش بکشید. حتی می‌توانید الگوی دل‌خواهتان را در گوگل یا پینترست پیدا کنید. آن را دانلود کنید و پرینت بگیرید.
  2. با طرح و رنگ دلخواه‌تان به طرح پرینت شده روح ببخشید و بعد تاریخ روزها را بنویسید. اینکه سبک مشابه یا متفاوتی برای هر ماه انتخاب می‌کنید، کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

نکته: برای ساخت حجم هندسی یک مقوای مناسب و محکم انتخاب کنید و لبه‌های الگو حدود نیم‌سانت برای چسباندن صفحات در نظر بگیرید.

۳. تقویم تخته سیاه

تقویم تخته سیاه

تقویم تخته سیاه

مواد لازم: تخته سیاه کوچک، گچ‌های رنگی، تخته پاک‌کن، خط‌کش، شابلون (اختیاری)

این روزها، تخته سیاه‌های کوچک و ساده به‌عنوان یک اکسسوری یادداشت‌نویسی در اتاق کار یا آشپزخانه فوق‌العاده محبوب‌اند. اما با چند تکه گچ رنگی و کمی مهارت نقاشی یا شابلون، می‌توانید این ابزار را به یک تقویم رومیزی زیبا و جذاب تبدیل کنید!

۴. تقویم عکس‌دار

تقویم عکس‌دار

تقویم عکس‌دار

مواد لازم: عکس، مقوا، چسب، قیچی، ماژیک یا روان‌نویس، برچسب یا نوار تزیینی (اختیاری)

عکس‌های خاطره‌انگیز که به مناسبت‌های مختلف گرفته‌اید، بهترین ایده برای ساخت تقویم رومیزی خلاقانه‌اند. بین آلبوم‌ها و گالری عکس‌ها بگردید و ۱۲ تصویر متناسب با ۱۲ ماه سال انتخاب کنید؛ سپس با اضافه کردن جدول روزهای هر ماه به قسمت پایین یا سمت چپ هر عکس، یک تقویم زیبا بسازید. اگر از برچسب‌ها یا نوارهای تزیینی هم استفاده کنید، صفحات جذاب‌تری خواهید داشت.

  • ساده‌ترین راه این است که عکس‌های چاپ‌شده خود را روی یک تکه مقوا حاوی جدول زمانی هر ماه بچسبانید.
  • یک راه دیگر این است که به‌کمک برنامه‌های ادیت عکس یا حتی پاورپوینت، تصاویر دلخواه و جدول تقویمی هر ماه را کنار هم بگذارید و پرینت رنگی بگیرید.

۵. تقویم برجسته با برش‌های کاغذ

تقویم برجسته با برش‌های کاغذ

تقویم برجسته با برش‌های کاغذ

مواد لازم: مقوا به‌عنوان سطح پایه، کاغذهای رنگی، چسب، برچسب‌های سه‌بعدی، دستگاه پانچ کاغذ با قالب‌های مختلف (اختیاری)

برای ساخت این تقویم رومیزی می‌توان از تکنیک‌هایی مثل کلاژ و اوریگامی (تاکردن هنرمندانه کاغذ) استفاده کرد. برای هر ماه، یک طرح را در نظر بگیرید و با برش‌های خلاقانه، جلوه‌ سه‌بعدی به آن بدهید. پیشنهاد می‌کنیم برای ایجاد عمق از کاغذهای رنگی مختلف استفاده کنید.

۶. تقویم نوار چسب تزیینی

تقویم نوار چسب تزیینی

تقویم نوار چسب تزیینی

نوار چسب‌های تزیینی گزینه ایده‌آلی برای طراحی سریع، ساده و زیبای صفحات مختلف هستند. کافی است چند حلقه نوارچسب با رنگ‌ و طرح مناسب برای هر ماه داشته باشید تا با کمی سلیقه و هنرمندی، طراحی‌های جذابی روی مقوا بسازید. جدول تقویم را هم می‌توان با یک ماژیک مشکی اضافه کرد.

۷. تقویم گلدوزی

تقویم گلدوزی ساخت تقویم رومیزی

تقویم گلدوزی ساخت تقویم رومیزی

مواد لازم: طرح، مداد برای کشیدن طرح روی پارچه، پارچه، نخ و سوزن گلدوزی، کارگاه

اگر به هنر گلدوزی علاقه دارید و استعدادش را هم دارید، با چند وسیله ساده و ابتدایی یک تقویم خاص و دکوراتیو برای میز کارتان طراحی کنید. اولین قدم انتخاب یک طرح دلخواه برای هر ماه از سال است. یک پارچه مناسب روی کارگاه گلدوزی (حلقه نگهدارنده پارچه) ببندید، ذوق و هنرتان را به زیبایی پیاده کنید و چیزی بسازید که در نگاه اول توجه همه را جلب کند. این مدل ساخت تقویم رومیزی خلاقانه زمان‌بر و پرزحمت است؛ این یعنی می‌تواند هدیه دست‌ساز خوبی باشد.

۸. تقویم چوبی

تقویم چوبی

تقویم چوبی

اگر در کارگاه نجاری کار می‌کنید یا به آن دسترسی دارید، چرا با تکه‌های بلااستفاده چوب یک تقویم کاربردی مدرن و شیک نمی‌سازید؟ تکه‌های مکعبی چوب را به دلخواه رنگ کرده و نوشته‌ها را روی آن حکاکی کنید یا با قلم‌مو بنویسید. ترجیحا روی هر وجه تکه چوب، فقط یک عدد یا کلمه بنویسید. تکه‌های کوچک‌تر برای نمایش نام ماه و روز هفته و تکه‌های بزرگ‌تر برای نمایش اعداد. به‌جای تکه‌چوب‌های مکعبی، می‌توانید قطعات را به‌صورت صفحات چوبی کوتاه و بلند هم طراحی کنید.

اگر به حوزه معماری،دکوراسیون داخلی و صنعت ساختمان علاقه مند هستین،میتوانید به سایت شوروم گردی سر بزنید.

پایه تقویم رومیزی

بعد از طراحی و ساخت تقویم رومیزی، بد نیست به‌فکر ساخت یک پایه تقویم هنرمندانه هم باشید. مثلا می‌توانید:

  • از یک پایه بوم نقاشی کوچک، تخته شاسی، پایه گوشی موبایل یا کارت، یا پایه بشقاب تزیینی و … برای نگه داشتن برگه‌های تقویم استفاده کنید.
  • با یک تکه کارتن، یک پایه کوتاه یا بلند بسازید رویش کاغذ کادو بکشید.
  • با چسباندن چند تکه چوب بستنی، یک پایه نگهدارنده تقویم بسازید.
  • برگه‌های تقویم را با گیره کاغذ، پونس یا چسب، به یک صفحه چوبی ساده وصل کنید.

حرف آخر

ساخت تقویم رومیزی خلاقانه می‌تواند یک پروژه کاردستی سرگرم‌کننده و مفید برای روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها باشد. با کمی خلاقیت و جستجوی بیشتر، می‌توانید یک تقویم منحصربه‌فرد و شخصی برای میز کار خود خلق کنید تا یادآور همیشگی ذوق و هنر و خلاقیت‌تان باشد. در این مقاله، ۸ ایده آسان با وسایل ابتدایی برای این کار معرفی شد. حال که تک‌تک ایده‌ها را در سایت تشک رویال خوانده‌اید، به ما بگویید که کدام ایده بیشتر موردپسند شما بود؟

سایت تشک رویال پیشنهاد می‌دهد که سایر مقالات مرتبط مثل تشک طبی و تشک استاندارد را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *