مقالات

مموری فوم هوشمند چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

تفاوت مموری فوم هوشمند با سایر فوم‌ها

مموری فوم هوشمند چیه؟

مموری فوم هوشمند نوعی فوم پلی‌اورتان و یک محصول مدرن و جدید است که طی فرآیندی در کارخانه‌های مجهز به فناوری روز ساخته می‌شود. این محصول برای اولین بار توسط ناسا(NASA) اختراع شد و اولین بار در سال 1970 میلادی مورد استفاده انسان‌ها قرار گرفت. در واقع مموری فوم هوشمند نام نوعی اسفنج تخصصی است که با ویژگی هوشمند بودن در جهت تامین سلامت فیزیکی بدن و ایجاد حس آرامش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این فوم‌ها در تماس با بدن فرد و با دریافت دما از آن، به راحتی شکل و قالب بدن را به خود می‌گیرند. به همین دلیل به آنها فوم هوشمند یا حافظه‌دار نیز می‌گویند. برای آشنایی بیشتر با مموری فوم هوشمند و کاربردهای مختلف آن، با این مطلب از سایت تشک رویال همراه باشید.

مموری فوم چیست؟

مموری فوم چیست؟

تفاوت مموری فوم هوشمند با سایر فوم‌ها

تفاوت مموری فوم هوشمند با دیگر فوم‌های پلی‌اورتان مانند اسفنج و فوم سرد در حالت ارتجاعی آن است. فوم هوشمند با تراکم بالایی از سلول‌های پلی‌اورتان، از برگشت‌پذیری پایین‌تری به نسبت سایر انواع فوم برخوردار است. به این منظور که اگر فوم سرد را فشار داده و رها کنید، خیلی سریع به حالت اولیه خود باز می‌گردد. اما در صورت وارد کردن فشار به مموری فوم هوشمند به دلیل خاصیت ارتجاعی پایینی که دارد، دیرتر به حالت اولیه بر می‌گردد.

تفاوت مموری فوم هوشمند با سایر فوم‌ها

تفاوت مموری فوم هوشمند با سایر فوم‌ها

کاربردهای مموری فوم هوشمند

مموری فوم هوشمند کاربردهای بسیاری دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • وسایل پزشکی
  • بالش طبی
  • تشک مدیکال و ارتوپدیک
  • کلاه ایمنی
  • کفی طبی کفش
  • مبلمان و صندلی هواپیما
  • لباس فضانوردان
  • موس‌های کامپیوتر

اما از مهمترین کاربردهای مموری فوم هوشمند، می‌توان به بهینه‌سازی بستر خواب و استفاده از آن در کالای خواب و تشک رویال اشاره کرد.

تفاوت مموری فوم هوشمند با سایر فوم‌ها

تفاوت مموری فوم هوشمند با سایر فوم‌ها

کاربرد مموری فوم هوشمند در کالای خواب

دو کالای خوابی که بر کیفیت خواب اهمیت فراوان داشته و بر روند کاری مثبت روزمره نیز تاثیر بسیاری دارند، تشک و بالش خواب هستند. تاثیر این دو کالای خواب در سلامت گردن، کمر و ستون فقرات آنقدر مهم است که متخصصان و پزشکان ارتوپد بر انتخاب درست تشک و بالش خواب تاکید دارند. یکی از کاربردهای مهم مموری فوم هوشمند در تولید انواع بالش و تشک است.

قابلیتی که این فوم هوشمند دارد از نفوذ رطوبت به درون بالش و تشک جلوگیری می‌کند و مانع از رشد و تکثیر انواع قارچ و باکتری در آن‌ها می‌شود. از طرفی فرم‌پذیری فوم هوشمند، مانع از خواب رفتگی ماهیچه‌ها، به وجود آمدن خستگی و درد در مفاصل می‌شود.

بالش‌های ساخته شده از مموری فوم هوشمند از تمام مفاصل گردن و ستون فقرات محافظت می‌کنند. فضای پشت گردن را پر کرده و باعث می‌شوند سر و گردن بدون فشار، در یک راستا و در بهترین حال خود قرار گیرند. استفاده از بالش های هوشمند نقش بسزایی در کاهش گردن درد، خر و پف و خستگی ناشی از کوفتگی گردن در هنگام خواب دارند. این محصول در تولید لوازم محافظ ارتوپدی مانند دورگردنی طبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در رابطه با استفاده از فوم حافظه‌دار برای تولید تشک خواب و پد نرم‌کنندۀ تشک نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که خاصیت پرکنندگی این فوم‌ها باعث می‌شود تا در هنگام خواب از ستون فقرات محافظت شود. این فوم‌ها به توصیه پزشکان در تشک‌های طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای آن دسته افرادی که دیسک کمر دارند و از سفتی تشک خود رنج می‌برند، مناسب هستند. نمونه‌های مختلف این نوع تشک را می‌توانید در کاتالوگ تشک رویال مشاهده کنید.

انواع مموری فوم

مموری فوم هومشند در سه نوع تولید و عرضه می‌شود:

1) مموری فوم معمولی: این نوع همان فوم‌های هوشمندی است که غالبا در تشک خواب و بالش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2) مموری فوم با سلول‌های باز: این فوم‌ها به دلیل ساختار سلولی بازتری که دارند مانع از عبور جریان هوا نمی‌شوند و این امر باعث خنک ماندن آنها می‌شود.

3) ژل مموری یا مموری فوم ژلی: نوع سوم از فوم‌های هوشمند ترکیبی از الیاف میکروژل و مموری فوم بوده و نقش موثری در کاهش دمای بدن و تعریق دارد. این نوع فوم بیشتر در تولید بالش‌های طبی کاربرد دارد.

مزایای مموری فوم هوشمند

– مموری فوم هوشمند در دمای معمولی حالتی سخت دارد، اما وقتی بدن انسان که گرم است با تشک تماس پیدا می‌کند بافتی نرم و خمیری شکل پیدا می‌کند و حالت بدن انسان را به خود می‌گیرد.

– عمر طولانی مموری فوم هوشمند از دیگر ویژگی‌های مثبت آن است. این فوم‌ها به خاطر ساختار سلولی خاصی که دارند دیرتر خراب می‌شوند و ماندگاری بالایی دارند.

– یک مزیت خوب برای کسانی که سرمایی هستند، این است که مموری فوم هوشمند گرمای بدن انسان را جذب خود می‌کند و دوباره به فرد منتقل می‌کند. بنابراین این نوع فوم برای افراد سرمایی بسیار مناسب است.

– یکی از ویژگی‌های ایده‌آل مموری فوم هوشمند، این است که در نقاطی که تحت فشار هستند درد را کم کرده و تسکین می‌دهد. بنابراین برای کسانی که دچار درد مفاصل یا آرتروز هستند، استفاده از تشک طبی هوشمند پیشنهاد می‌شود.

– ساختار متراکم تشک‌های مموری فرم باعث می‌شود که احتمال به وجود آمدن آلرژی و حساسیت برای افراد بسیار پایین بیاید.

معایب مموری فوم هوشمند

– متراکم بودن مموری فوم هوشمند باعث می‌شود تشک بیش‌ازحد سنگین شده و حرکت آن نیز به سختی انجام شود.

– تشک‌های مموری فوم گرمای بدن را حفظ می‌کنند که این موضوع از معایب این محصول به شمار می‌آید. زیرا در ایام گرم سال، افراد با خوابیدن روی این تشک‌ها حس خوبی نخواهند داشت.

– این محصولات هنگام تازه بودن، بویی مشابه مواد شیمیایی دارند. زمانی که حس بویایی افراد قوی باشد این موضوع بسیار ناراحت کننده است. در بعضی مواقع این بوی شدید تا مدت‌ها باقی می‌ماند. اما اگر محصول به مدت چند روز در فضای باز قرار گیرد، احتمالا این بو از بین خواهد رفت.

مموری فوم هوشمند در کالای خواب

مموری فوم هوشمند در کالای خواب

کلام آخر

در این مقاله از تشک رویال به این مورد پرداخته شد که اصلا مموری فوم هوشمند چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در واقع گفته شد فوم حافظه‌دار همان مموری فوم هوشمند است که از ترکیب خاصی از سلول‌های پلی‌اورتان در واکنش با افزودنی‌های شیمیایی تولید می‌شود و کاربرد مهمی در تولید انواع بالش و تشک طبی دارد. اما اگر همچنان به اطلاعات بیشتری در رابطه با این محصولات دارید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی تشک رویال مراجعه کرده و با بررسی لیست قیمت تشک رویال و کاتالوگ تشک رویال بهترین نوع آنها را برای خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *