مقالات

تفاوت پارکت و لمینت چیست؟ کدام یک بهتر است؟

تفاوت لمینت و پارکت

تفاوت پارکت و لمینت

از جمله تغییراتی که می‌توان در دکوراسیون داخلی منزل اعمال کرد، تعویض پوشش کف خانه است. امروزه پوشش‌های مختلفی با طرح‌های جذابی قابل نصب در کف ساختمان‌ها وجود دارند که اگر به درستی مدل آن‌ را انتخاب کنید، می‌توانید تأثیر شگرف آن بر تغییر دکوراسیون منزل خود را به خوبی مشاهده کنید.

از جمله پوشش‌هایی که می‌توان استفاده کرد، لمینت و یا پارکت است. بسیاری از افراد که قصد تغییر دکوراسیون فضای داخلی خانه را دارند، نمی‌دانند که کدام یک از این پوشش‌های کف مناسب‌تر است؛ به همین خاطر در ادامه این راهنما قصد داریم تفاوت پارکت و لمینت را مورد بررسی قرار دهیم. با ما در تشک رویال همراه باشید.

تفاوت پارکت و لمینت

تفاوت پارکت و لمینت

معرفی پارکت و ویژگی‌های آن

برای این که بتوانیم تفاوت پارکت و لمینت را به خوبی درک کنیم، لازم است که در وهله اول هر یک از این پوشش‎‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. پارکت‌ها نوعی از کف‌پوش‌های منحصربه‌فرد و رایج در منازل هستند که معمولاً با استفاده از چوب طبیعی پیاده‌سازی می‌شوند. برای تولید پارکت چوب درخت را به الوار تبدیل کرده و آن را به ابعاد کوچک‌تر برش داده و به کف می‌چسبانند. سپس روی آن را ساب و لاک زده و آماده استفاده می‌شود.

بین پارکت‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد که عمده فرق بین آن‌ها در نوع درختی بوده که از آن برای طراحی و ساخت پارکت بهره‌گیری می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که پارکت نوعی کفپوش گران‌قیمت و لوکس بوده که برای نخستین بار در اواخر قرن 17 میلادی در خانه‌های اشرافی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگر علاقمندید که فضای خانه خود را تاریخی جلوه‌ دهید، پارکت می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد.

فرق لمینت و پارکت

فرق لمینت و پارکت

معرفی لمینت و ویژگی‌های آن

یکی دیگر از انواع کف‌پوش‌ها که در بازار بسیار سر و صدا کرده، لمینت است. منظور از لمینت نوعی کف‌پوش بوده که با استفاده از چند لایه چوب فشرده شده ساخته می‌شود و برخلاف پارکت ماده اصلی برای تهیه آن چوب درخت نیست، البته جلوه خارجی آن دارای طرح چوب است.

این محصول در مقایسه با پارکت‌ها از محبوبیت بیش‌تری برخوردار است؛ چرا که مزیت‌های بهتری دارد. از جمله مزایای لمینت می‌توان به فرآیند نصب و اجرای آسان، قیمت مناسب و مقاومت عالی آن در برابر آب اشاره داشت.

تفاوت پارکت و لمینت از نظر نصب و اجرا

اصلی‌ترین فرق بین پارکت و لمینت در نحوه نصب و اجرای آن‌ها است. به منظور نصب پارکت یک نوع چسب خاص استفاده می‌شود که دردسر زیادی دارد. پس از خشک شدن چسب سطح آن ساب زده شده و بعد یک لایه لاک روی آن اجرا خواهد شد. بعد از گذشت 24 ساعت می‌توان روی سطح پارکت وسایل منزل را چید.

لمینت برای نصب به چسب نیازی نداشته و دور تا دور خود دارای شیارهایی به نام کلیک بوده که در حالت نر و مادگی درون یک دیگر قرار گرفته و قفل می‌شوند. در کل نصب لمینت کثیف‌کاری زیادی نداشته و می‌توان آن‌ها را در صوت نیاز به راحتی جمع کرد و در مکان دیگری نصب نمود.

تفاوت لمینت و پارکت

تفاوت لمینت و پارکت

فرق لمینت و پارکت از نظر مقاومت در برابر اجسام نوک تیز

ساختار پارکت به گونه‌ای بوده که نسبت به اجسام نوک تیز حساسیت نشان داده و برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند یا این که پر جنب و جوش هستند چندان پیشنهاد نمی‌شود. لمینت کاملاً خلاف پارکت بوده و سخت‌تر دچار آسیب‌دیدگی می‌شود.

تفاوت لمینت و پارکت از نظر تنوع و زیبایی

یکی دیگر از موارد تفاوت پارکت و لمینت در تنوع طرح و زیبایی آن‌هاست. از آن‌جایی که طرح اصلی پارکت‌ها چوب درخت است، میزان تنوع طرح آن‌ها در مقایسه با لمینت محدودتر خواهد بود. از طرفی پارکت‌ها نسبت به لمینت حس طبیعی‌تر و بهتری به شما می‌دهند.

تفاوت پارکت و لمینت از نظر قیمت

تفاوت پارکت و لمینت از نظر قیمت

فرق لمینت و پارکت از نظر مقاومت در برابر آب

از دیگر مواردی که سبب ایجاد تفاوت بین لمینت و پارکت شده و بسیار حائز اهمیت نیز است، مقاومت هر یک از آن‌ها در برابر آب خواهد بود. پارکت‌ها با استفاده از چوب خالص طراحی و تولید می‌شوند و در برابر آب بسیار ضعیف هستند؛ به طوری که اگر سطح آن‌ها در اثر ریختن یک لیوان آب خیس شود، بلافاصله ورم می‌کند و ظاهر اولیه و شیک خود را از دست می‌دهد.

با در نظر گرفتن این ویژگی استفاده از پارکت به عنوان کف‌پوش آشپزخانه پیشنهاد نمی‌شود. لمینت‌ها در مقایسه با پارکت در برابر آب مقاومت بهتری داشته و به سادگی ظاهر اولیه خود را از دست نمی‌دهند.

معایب پارکت لمینت

معایب پارکت لمینت

تفاوت پارکت و لمینت از نظر قیمت

همان‌طور که گفته شد، از جمله فاکتورهایی که موجب ایجاد تفاوت بین پارکت و لمینت شده، قیمت آن‌هاست. پارکت‌ها به عنوان کف‌پوشی لوکس و اصطلاحاً لاکچری در بازار موجود هستند و قیمت آن‌ها نیز در مقایسه با لمینت بالاتر است. در صورتی که لمینت نه تنها از پارکت بلکه از کف‌پوش‌های دیگری نظیر سرامیک و سنگ نیز ارزان‌تر بوده و قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد.

فرق پارکت و لمینت از نظر ماندگاری و دوام

در صورتی که از پارکت به درستی و اصولی مراقبت شود، این کف‌پوش می‌تواند بین 40 تا 80 سال عمر کند. در مقابل لمینت با توجه به مقاومت بالاتی که دارد، از طول عمر پایین‌تر و حدوداً 10 سال برخوردار است.

فرق پارکت و لمینت از نظر کیفیت

فرق پارکت و لمینت از نظر کیفیت

تفاوت پارکت و لمینت از نظر نحوه نگهداری

نحوه نگهداری از لمینت در مقایسه با پارکت بسیار راحت‌تر بوده و می‌توان با استفاده از یک پارچه مرطوب سطح آن را تمیز کرد، در صورتی که اگر برای نظافت پارکت از مواد خاص استفاده کنید، احتمال آسیب‌دیدگی آن وجود دارد. قابل ذکر بوده که می‌توان پارکت را سنباده زد، در حالی که امکان سنباده زدن برای لمینت وجود ندارد.

تفاوت پارکت و لمینت از نظر نحوه نگهداری

تفاوت پارکت و لمینت از نظر نحوه نگهداری

شما بگوئيد؛ پارکت بهتر است یا لمینت؟

لمینت و پارکت(Parquet and laminate) دو مورد از رایج‌ترین کف‌پوش‌هایی هستند که در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند. با در نظر گرفتن تفاوت پارکت و لمینت می‌توان به خوبی متوجه شد که کدام یک از این کف‌پوش‌ها برای منزل ما مناسب‌تر هستند. علاوه بر این، میزان هزینه‌ای که قصد دارید برای نصب کف‌پوش صرف کنید نیز می‌تواند روی انتخاب شما تأثیرگذار باشد. به نظر شما کف‌پوش پارکت بهتر است یا لمینت؟ شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ لطفاً نظرات ارزشمند خود را در قسمت ارسال دیدگاه سایت تشک رویال برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *